Teoria grafiki: modele przestrzeni barw

article-thumbnail

Model RGB

Jest to model przestrzeni barw powstały w oparciu o kolory czerwony (Red), zielony (Green) i niebieski (Blue). Jest on modelem addytywnym, w którym kolor biały powstaje poprzez połączenie wszystkich trzech barw.

Mieszanie addytywne RGB, autorstwa Quark67.

Jest on stosowany w monitorach, których wyświetlacze są złożone z pikseli mające subpiksele w kolorach przedstawionego modelu (czerwonym, zielonym i niebieskim) i w zależności od tego jaki poszczególny piksel dostaje ładunek świetlny, tak on wyświetla kolor, manipulując siłą świecenia konkretnych subpikseli.

Programy graficzne oraz ustawienia wyświetlaczy wykorzystują elementy modeli przestrzeni takich jak RGB. Na ich podstawie pozwalają one modyfikować informacje o kolorze czy jasności obrazu.

Ustawienia koloru obiektu w programie Inkscape w modelach RGB z przezroczystością (Alpha).

Model przestrzeni barw RGB spotykamy również podczas projektowania stron internetowych, gdzie właściwości koloru wpisujemy jako kod zapisany w systemie dziesiętnym lub szesnastkowym.

Przykładowy zapis koloru w CSS3 za pomocą modelu RGB (na 24 bitach):

RedHue1{
	color: #ff2323;		/* RGB: zapis w systemie szesnastkowym */
}
RedHue2{
	color: RGB(255, 35, 35);	/* RGB: zapis w systemie dziesiętnym */
}

Model CMYK:

Jest to model subtraktywny, w którym występują cztery kolory, trzy kolory barw, błękitny (Cyan), magenta (Magenta) i żółty (Yellow), oraz kolor kluczowy czarny (blacK). CMY jest modelem subtraktywnym, w którym barwy po zmieszaniu generują kolor zbliżony do czarnego – dlatego też kolor czarny jest dodawany jako dodatkowy kolor, w celu oszczędzania tuszu, zużytego na mieszanie koloru, który jest tylko zbliżony do czarnego.

Mieszanie subtraktywne CMY, autorstwa Jipre.

Większość obecnych drukarek atramentowych i laserowych używa modelu CMYK. Dlatego też posiadamy cztery rodzaje kolorów (błękitny, magenta, żółty i czarny) kartridży atramentowych oraz tonerów do drukarek.

Pojemniki z atramentem do drukarki. Wzięte z https://pixabay.com/.

Model HSV:

Jest to model przestrzeni barw posiadający wartości odcienia światła (Hue), nasycenia koloru (Saturation) oraz mocy światła białego (Value). W tym modelu wszystkie barwy wywodzą się ze światła białego.

Stożek przestrzeni barw HSV, autorstwa Wapcaplet.

Model HSL:

Jest to model opisowy przestrzeni barw, pojawił się na początku istnienia telewizji kolorowej. Jest on przedstawiony jako relacja odcienia (Hue), nasycenia koloru (Saturation) i średniego światła białego (Lightness).

Obustronny stożek modelu przestrzeni barw HSL, autorstwa SharkD.

Model RYB:

Jest to jeden z pierwszych modeli przestrzeni barw, złożony z barwy czerwonej (Red), żółtej (Yellow) oraz niebieskiej (Blue). Został on opisany przez Isaaca Newtona w optyce.

Mieszanie RYB, autorstwa Jorgelrm.


Autor tekstu: Jacek Woźniak