Pięć prostych tricków jak usprawnić swoją pracę na komputerze

article-thumbnail

Każdy z nas spotyka się z taką sytuacją, że ma wiele do zrobienia, ale nie aż tak dużo czasu. Musimy wówczas pracować jak najbardziej wydajnie. W tym blogu opisałem kilka prostych sztuczek, które sprawią, że te same często monotonne zadania wykonamy w kilka chwil. Oto pięć prostych tricków jak usprawnić swoją pracę na komputerze.

Sprawna obsługa klawiatury

Jak często widzisz, że ktoś używa klawiatury, jak starej maszyny do pisania to znaczy, że pisze niezbyt szybko, używając do tego co najwyżej dwóch palców? Ja widują to dosyć często, zwłaszcza u osób, które nie są za pan brat z technologią. Tymczasem dla jak największej wydajności powinniśmy używać nie tylko wszystkich 10 palców, ale także starać się unikać patrzenia na klawiaturę. Pozwala to nam skupić się jedynie na pisanym tekście, dzięki czemu sprawniej piszemy, ale także łatwiej wyłapujemy literówki. Niestety wymaga to treningu.

Skonfiguruj makra

Makra to najprościej rzecz ujmując zestaw kilku(nastu) czynności wykonywanych po użyciu np. skrótu klawiszowego. Dzięki nauczeniu się, jak je tworzyć, możemy łatwiej realizować powtarzalne zadania. Przykładowo jeżeli pracujemy nad prezentacją i często wyszukujemy różnych informacji w internecie, możemy ustawić makro do włączania, chociażby Wikipedii, czy innego miejsca, z którego czerpiemy wiedzę.

Filtruj Treści

Często zdarza się, że w celu znalezienia informacji nas interesującej musimy przeglądnąć cały plik. Tutaj pomoże nam skrót Ctrl + F, dzięki któremu w większości programów wyszukamy interesujące nas słowa kluczowe. Musimy jednak pamiętać o odpowiednim ich typowaniu i używaniu. Czasami warto nie dopisać szukanego słowa, aby uniknąć sytuacji, w której nie zostanie ono wyszukane, bo jest zapisane w innym przypadku. Umiejętne korzystanie z przeszukiwania treści pozwala nam znaleźć szukaną wiedzę w parę chwil zamiast godzin

Potęga rytuału

Rytuał, czyli powtarzanie danych czynności w określonej sytuacji ma naprawdę duży wpływ na mózg. Pozwala mu w pełni skupić się na zadaniu, a w rezultacie poprawia naszą wydajność. Załóżmy, że przeszliśmy na pracę zdalną, ale mamy problem ze skupieniem. Niektórym osobą pomaga właśnie stworzenie pewnego rytuału. Może to być wszystko od zapalenia świeczki po ubranie garnituru. Dzięki temu nasz mózg wie, że przechodzimy w tryb „praca”. A po skończeniu pracy, gdy zgasimy świeczkę, albo ściągniemy garnitur, łatwiej nam będzie się zrelaksować.

Wykorzystuj dodatkowe oprogramowanie i wtyczki

Programy powstały po to, aby człowiek nie musiał sam wykonywać niektórych czynności. Dlaczego więc tak mało z nas wykorzystuje programy do pomagania sobie w pracy. Gdy piszemy tekst po angielsku, używając Worda, ciągle się przełączamy na przeglądarkę i szukamy potrzebnych słówek. Po co? Czy nie możemy użyć wtyczki, która sama przetłumaczy dane słowo na język angielski?. Innym przykładem jest przygotowywanie referatów. Zamiast pisać 20 stron bibliografii, użyjmy specjalnego menadżera, który zrobi to za nas.