Teoria grafiki: rozdzielczość

article-thumbnail

Kwestia wielkości w grafice komputerowej

Jedną z ważniejszych cech, o których będziemy często wspominać przy grafice komputerowej jest rozdzielczość. Jest to wartość szerokości i długości przedstawione w pikselach (najmniejszych elementach składowych danego wyświetlacza). Nie są one równoważne z fizyczną wielkością wyświetlacza. Piksele zwykle są złożone z trzech subpikseli, o różnych barwach.

Przykładowe rozmieszczenie pikseli na wyświetlaczu LCD (wyświetlany jest kolor biały).

Wyświetlacze posiadają zwykle stale określoną rozdzielczość, która jest zwykle wyrażana jako wielokrotność danego aspektu. Aspekt jest inaczej stosunkiem szerokości do rozdzielczości. Często spotykanymi aspektami monitorów są: panoramiczny telewizyjny 16 : 9 oraz telewizyjny 4 : 3.

Przykładowe rozdzielczości z odpowiadającymi im aspektami.

Aby sprawdzić czy rozdzielczość jest w danym aspekcie, najprościej będzie podzielić odpowiednio szerokość rozdzielczości przez szerokość aspektu i wysokość rozdzielczości przez wysokość aspektu. Wyniki powinny w takim wypadku być liczbami sobie równymi. Przykład poniżej:

1024 : 4 = 256 oraz 768 : 3 = 256 czyli 1024 : 4 = 768 : 3

Autor tekstu: Jacek Woźniak