CSS: wśród selektorów część 1.
23 października, 2024Przykład kodu CSS: Kod HTML do przykładu: Elementy języka html możemy modyfikować za pomocą wielu znaczników klas, które mogą być...
Czytaj dalejW technice komputerowej istnieją dwie główne techniki w których są wyświetlane obrazy cyfrowe. Za pomocą informacji o kolorze w danym punkcie siatki (pikselu), co jest cechą grafiki rastrowej; oraz za pomocą wzorów matematycznych, co jest cechą grafiki wektorowej.
SPIS TREŚCI
Wstęp.
Grafika rastrowa.
Grafika wektorowa.
Różnice i podobieństwa.
W technice komputerowej istnieją dwie główne techniki w których są wyświetlane obrazy cyfrowe. Za pomocą informacji o kolorze w danym punkcie siatki (pikselu), co jest cechą grafiki rastrowej; oraz za pomocą wzorów matematycznych, co jest cechą grafiki wektorowej.
Grafika rastrowa to prezentacją obrazu za pomocą dwuwymiarowej siatki (inaczej zwaną pixmapa), zawierającej w sobie zbiór odpowiednio pokolorowanych punktów, czyli pikseli. Jakość grafiki rastrowej zależy więc między innymi od ilości pikseli (czyli rozdzielczości) oraz od sposobu zapisu danych o kolorze (palecie kolorów). Przykładami grafiki rastrowej są między innymi zdjęcia z aparatu cyfrowego, zrzuty ekranu oraz ilustracje stworzone za pomocą programów takich jak Gimp, Photoshop.
Przykładowe formaty grafiki rastrowej to:
– TIFF
– JPEG
– PNG
– BMP
– GIF
– XCF
– PSD
Powiększenie grafiki o niskiej rozdzielczości.
Grafika wektorowa to prezentacja obrazu za pomocą wzorów matematycznych, danych w jakim obszarze ma się znaleźć kolor, bądź na wskutek jakiego przesunięcia ma powstać linia. Z tego powodu, rozdzielczość grafiki nie wpływa na jej jakość. Obraz stworzony za pomocą wzorów matematycznych nie traci na jakości, gdyż informacje nie są zachowywane w pikselach.
Zawartość pliku .svg zawierającego informacje dot. grafiki wektorowej.
Przykładami grafiki rastrowej są między innymi wszelkiego rodzaju skalowalne loga w internecie oraz animacje flashowe. Przykładowe formaty grafiki rastrowej to:
– SWF
– SVG
– CDR
– EPS
Grafika rastrowa
– Rozdzielczość (wielkość obrazka) ma wpływ na jakość grafiki
– Grafikę edytować można za pomocą edytorów graficznych.
– Grafiki można łatwo zawrzeć innych plikach, takich jak pliki prezentacji, filmowe, czy pliki tekstur silnika graficznego.
– Nadaje się do przechowywania zdjęć, obrazów, złożonych kompozycji.
Grafika wektorowa
– Rozdzielczość (wielkość obrazka) nie ma wpływu na jakość grafiki
– Grafikę edytować można za pomocą przeznaczonych do tego edytorów graficznych oraz edytorów kodu.
– Grafikę ciężko zawrzeć / odtworzyć w prezentacjach, silnikach graficznych.
– Nadaje się do przechowywania grafik ikon, log.
Przykład kodu CSS: Kod HTML do przykładu: Elementy języka html możemy modyfikować za pomocą wielu znaczników klas, które mogą być...
Czytaj dalejPrzypadki (z ang. Case) są alternatywą wobec instrukcji warunkowej. W standardowych językach programowa takich jak C++, Javascript czy PHP łączone...
Czytaj dalejInstrukcja warunkowa jest elementem języka SQL, który pozwala na automatyczne sterowanie wykonywaniem się kwerend. Szczególnie dobrze sprawdzi się oczywiście w...
Czytaj dalej