Dystrybucje Linux’a – najważniejsze różnice i zastosowanie
30 marca, 2022Pomimo, że większość użytkowników korzysta na komputerze czy laptopie z systemów operacyjnych firmy Microsoft, to właśnie Linux działa na największej...
Czytaj dalejWspółcześnie niemal każdy posiada własną pocztę elektroniczną. Zazwyczaj korzystamy z darmowych, publicznych serwisów takich jak, chociażby gmail.com. Alternatywą dla nich jest posiadanie własnego serwera poczty elektronicznej. Często używają tego firmy czy instytucje. Wówczas adres e-mail wygląda np. tak jankowalski@firma.com. Dzisiaj chciałbym pokazać konfigurację serwera poczty elektronicznej Postfix na serwerze Ubuntu.
Na początek tradycyjnie zaktualizujmy repozytorium menadżera pakietów apt.
sudo apt update && apt upgrade -y
Następnie zainstalujmy niezbędne pakiety.
sudo apt install postfix mailutils
Ponadto jeżeli nie mamy zainstalowanego DNS’a, to musimy go zainstalować. Przypominam że używamy do tego polecenia
sudo apt install bind9
Jeżeli nie pamiętasz, jak skonfigurować bind9, zapraszam do zapoznania ze wpisem na naszym blogu.
Po zainstalowaniu pakietu wyświetli się poniższe menu. Wybieramy opcję Internet Site.
W następnym oknie zostaniemy poproszeni o wpisanie nazwy serwera. Wpisujemy wybraną przez nas nazwę domenową. Ja użyłem nazwy mail.local.
Teraz dodajmy naszą domenę do serwera DNS. Przechodzimy do katalogu /etc/bind/ Tworzymy kopie pliku db.empty i nazywamy ją nazwą naszej domeny (u mnie będzie to mail.local), a na końcu uzupełniamy plik podobnie jak pokazano na poniższym zdjęciu.
cd /etc/bind
sudo cp db.empty <nazwa domeny>
sudo nano <nazwa domeny>
Następnie dodajemy odpowiedni zapis do pliku named.conf.local. U mnie wygląda on tak:
Teraz pora zająć się użytkownikami. Na początek dodajmy naszego administratora do grupy mail
sudo usermod -aG mail <nazwa użytkownika>
Następnie utwórzmy nowy profil, będący w grupie mail i ustawmy mu hasło.
sudo useradd <użytkownik> && usermod -aG mail < użytkownik >
sudo passwd <użytkownik>
Pora na sprawdzenie, czy serwer działa. Użyjemy do tego polecenia mail.
mail -s 'tytuł’ <nazwa użytkownika-klienta>@<nazwa domeny> <<< 'treść’
Na końcu zalogujmy się na konto klienta, i zobaczmy, czy mail doszedł.
Jak widać, wysłałem dwa maile testowe i oba dotarły do klienta. Serwer działa więc poprawnie.
Pomimo, że większość użytkowników korzysta na komputerze czy laptopie z systemów operacyjnych firmy Microsoft, to właśnie Linux działa na największej...
Czytaj dalejW tym wpisie pokażę, jak połączyć Ubuntu jako klienta do usługi katalogowej OpenLDAP. Metoda ta zadziała także w przypadku innych...
Czytaj dalejO ile podłączenie komputera z Windowsem 10 do domeny Active Directory jest proste, tak zrobienie tego samego z OpenLDAP’em wymaga...
Czytaj dalej